Bekendmaking voor verkeersbesluit in Oosterhout
Geplaatst op Lokaalnieuwsoosterhout.nl op: 05-02-2025
verkeersbesluit Bekendmakingen
VERKEERSBESLUIT (BvdB 30102024) BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN OOSTERHOUT, gelet op: • het bepaalde in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW); • het bepaalde in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990); • het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994); • het raadsbesluit van 28 maart 1995, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van Verkeersbesluiten is overgedragen aan burgemeester en wethouders; overwegende: • Dat op 23 november 2021 het bestemmingsplan ‘Arendsplein’ door de gemeenteraad van Oosterhout is vastgesteld en daarna op 4 februari 2022 van rechtswege onherroepelijk is en in werking is getreden. • Dat in dit bestemmingsplan is beschreven om na sloop van de westelijke vleugel van winkelcentrum Arendshof II, drie appartementgebouwen op te richten op het Arendsplein; • Dat tussen en rondom deze appartementgebouwen, waar voorheen rijbanen en parkeerplaatsen waren gelegen, een autovrij plein zal ontstaan, waarop alleen voetgangers en gedeeltelijk fietsers worden toegelaten; • Dat er een behoefte blijft voor fietsers om zich te verplaatsen tussen Prins Frederikstraat en bevoorradingstraat Arendshof; • Dat het ‘rondje winkelen’ vanuit de noord/ westelijke in-/ uitgang van winkelcentrum Arendshof I door de sloop van de westvleugel Arendshof II is komen te vervallen; • Dat het begin van de bevoorradingstraat Arendshof door het gedeeltelijk autovrij maken van het Arendsplein logischerwijs iets moet worden uitgebreid; • Dat de Gasstraat zal worden verlengd/ doorgetrokken tot aan de Kegelstraat en in twee rijrichtingen te berijden zal zijn voor alle verkeer; • Dat voorkomen moet worden dat verkeer vanuit de Kegelstraat- Gasstraat onverhoopt het zuidelijke deel van de Gasstraat inrijdt. En het daarom wenselijk is de verplichte rijrichting uit te breiden tot aan de kruising met het Arendsplein; • De verlengde Gasstraat een belangrijke functie gaat krijgen in relatie tot de bevoorrading van Arendshof I en (vooralsnog) Arendshof II met vrachtwagens; • Er direct aan de verlengde Gasstraat grondgebonden woningen komen waarvoor het aannemelijk is dat zij gaan laden/ lossen op de rijbaan, direct voor de deur; • Dit laden en lossen op de verlengde Gasstraat niet bevordelijk is voor de doorstroming van het vrachtverkeer en de verkeersveiligheid in het geheel; • Dat vanwege de verlenging van de Gasstraat er geen aanleiding meer is voor het beschikken over de tijdelijke doorsteek voor gemotoriseerd verkeer tussen parkeerterrein Arendsplein en Willemstraat. Deze komt te vervallen en wordt weer met groenvoorzieningen ingericht; • Dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot: 1. het verzekeren van de veiligheid op de weg; 2. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; 3. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade; • Dat overleg met de politie heeft plaatsgevonden, waarin de politie akkoord gaat met onderstaand besluit; • Dat genoemde wegen en wegvakken in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Oosterhout. besluiten tot het: - Instellen van een verplicht voetpad op het Arendsplein, zijnde een gebied ingesloten tussen de adressen Kegelstraat 15 t/m 81, Arendsplein 77a t/m 81f, winkelcentrum Arendshof II, Arendsplein 68a t/m 74g en Arendsplein 60 t/m 65b; - Instellen van een fietspad op het Arendsplein, direct ten westen van winkelcentrum Arendshof II; - Opheffen van het zonale parkeerverbod in de Gasstraat en Arendsplein; - Opheffen van de voetgangersoversteekplaats/ zebrapad bij de uitgang van winkelcentrum Arendshof I (noord/ westelijke ingang); - Uitbreiden van het bestaande toegangsverbod voor motorvoertuigen in de bevoorradingsstraat Arendsplein over een afstand van ongeveer 25 meter richting de Gasstraat; - Uitbreiden van de bestaande verplichte rijrichting in de bevoorradingsstraat Arendsplein over een afstand van ongeveer 25 meter richting de Gasstraat; - Uitbreiden van de bestaande verplichte rijrichting in de Gasstraat over een afstand van ongeveer 50 meter richting het Arendsplein; - Instellen van een stopverbod in de (verlengde) Gasstraat, tussen Arendsplein en Kegelstraat, aan weerszijden van de rijbaan; - Opheffen van de verplichte rijrichting in de tijdelijke doorsteek tussen parkeerterrein Arendsplein en Willemstraat. door: - Het verwijderen van de borden: o C2 (eenrichtingstraat, in deze richting gesloten): 2 stuks o C3 (eenrichtingstraat): 2 stuks o C4 (eenrichtingstraat): 1 stuks o Onderbord OB54 “uitgezonderd (brom)fietsers”: 4 stuks o L2 (voetgangersoversteekplaats): 1 stuks o E1 (begin zone) (parkeerverbod): 4 stuks o E1 (einde zone) (parkeerverbod): 2 stuks o C12 (begin zone) (verboden toegang voor motorvoertuigen): 1 stuk o Onderbord “Inrijden toegestaan t.b.v. laden en lossen toegestaan. ma t/m za 7.00 tot 18.30 uur”: 1 stuk - Het plaatsen van de borden: o G7 (voetpad): 8 stuks o G11 (fietspad): 2 stuks o E3 (begin zone) (stallingsverbod (brom)fietsen): 2 stuk o E3 (einde zone) (stallingsverbod (brom)fietsen): 1 stuk o Onderbord “ma-do, 12.00-18.00, vr, za 8.15-4.00, koopzon 12.00-18.00”: 2 stuk o C12 (begin zone) (verboden toegang voor motorvoertuigen): 1 stuk o Onderbord “Inrijden toegestaan t.b.v. laden en lossen toegestaan. ma t/m za 7.00 tot 18.30 uur”: 1 stuk o C3 (eenrichtingstraat): 1 stuk o Onderbord “uitgezonderd (brom)fietsers”: 2 stuk o C2 (eenrichtingstraat, in deze richting gesloten): 1 stuk o E2 (stopverbod): 4 stuks e.e.a. zoals aangegeven op de tekening in de bijlage van dit besluit.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Oosterhout. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Laatste meldingen
Laatste blogs